ویژگی های کبک

ویژگی های برجسته کبک چیست؟
کبک ها در چه نوع زیستگاهی زندگی میکنند؟
کبک ها در سال چندبار، تولید مثل میکنند؟
پرورش کبک به روش قفس چگونه است؟

پرنده کبک به نام Alectoris chukar که از چندین زیرگونه مختلف به وجود آمده است و از آسیای میانه و اروپای شمالی به ایالات متحده مهاجرت کرده است.

کبک ها پرنده های زیبایی هستند که از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، برای شناسایی جنس نر از ماده باید به سایز جثه آن ها دقت کرد، بطور کلی کبک های ماده نسبت به کبک های نر از جثه کوچکتری برخوردار بوده و تفاوت هایی در اندازه ی سر، سیخک پا و… دارند.

با ما همراه باشید تا با خصوصیات کامل کبک آشنا شوید و بتوانید بهترین پرنده را برای پرورش انتخاب نمایید و کسب و کاری جدید راه اندازی کنید.

مشخصات مهم پرنده کبک را بشناسیم

کبک از پرندگانی است که به آواز خوانی و زیبایی معروف است، این پرنده در کوه ها از سالیان دور به فراوانی یافت میشده است، ولی به علت شکار بی رویه تعداد این پرنده زیبا رو به کاهش میباشد.

زیستگاه طبیعی کبک

کبک را می توان در  مناطقی مانند کوه ها، صخره ها، کویر ها و دامنه ها یافت، کبک ها آشیانه خود را از خاشاک و ساقه های ساده در میان بوته زارها و صخره ها می سازند.

پراکندگی

تعداد 14 گونه مختلف از پرنده کبک تا به امروز شناسایی شده است، زیستگاه طبیعی پرنده کبک کوه های منطقه خاورمیانه و آسیا از شرق یونان و جنوب بلغارستان، آسیای صغیر تا منچوری چین گسترده شده است. این پرنده در آمریکای شمالی، نیوزیلند و هاوایی نیز از جمعیت خوبی برخوردار میباشد.

مشخصات ظاهری و ویژگی های کبک


مشخصات-پرنده-کبک

وزن کبک بین 510 تا 680 گرم میباشد همچنین وزن متوسط در این پرنده 595 گرم گزارش شده است.

وزن کبک های نر 510 تا 800 گرم است و کمی با ماده ها که با وزن 450 تا 680 گرم هستند از لحاظ طول و وزن اختلاف دارند.

ترکیب و رنگ پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است، رنگ پرنده کبک در ناحیه بالاتنه بدن قهوه ای مایل به خاکستری  میباشد و در قسمت شکم به رنگ زرد کمرنگ است.

خطی سیاه از ناحیه سر، چشم و گردن تا بالای سینه امتداد دارد  که سر و بالاتنه خاکستری کبک را از قسمت سفید رنگ گلو جدا میکند.

پهلوی پرنده کبک تا نوک پرها به رنگ های سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید میباشد، ( نوک، پلک ها و ساق پاهای کبک ) به رنگ صورتی و قرمز سیر هستند.

کبک هایی که به سن بلوغ نرسیده اند کوچکتر، و به رنگ خاکستری و قهوه ای هستند و به طور کلی طبق زیستگاه کبک ها رنگ آنها متغییر میباشد و در نواحی خشک و تر، رنگ کبک ها بیشتر متمایل به سفید و خاکستری است.

فصل تولید مثل

کبک ها بسته به شرایط محیطی یک مرتبه در سال تولید مثل میکنند، تولید مثل از فردودین آغاز شده و ممکن است تا اواخر تیر و اوایل مرداد نیز در مناطق سردسیر ادامه یابد.

کبک ها تک همسر هستند و تمایل به ماده را با سر کج کردن و بازکردن بالها نشان میدهند، در اواخر اسفند اقدام به جفت گیری کرده و از ماده ها در برابر نرهای دیگر محافظت میکنند، همچنین در زمان کمبود غذا و خشکسالی، تولید مثل ممکن است به چند پرنده محدود شود.

تعداد تخم کبک به طور متوسط

معمولا تعداد تخم های کبک برای جوجه درآوری از 7 تا 21 عدد میباشد، طول دوره ای که این پرنده روی تخم ها میخوابد اغلب 24 روز است و ماده این وظیفه را به عهده میگیرد.

زمان بیرون آمدن جوجه ها از تخم از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد میباشد، جوجه ها بعد از بیرون آمدن از تخم، میتوانند پس از چند هفته پرواز کنند و بعد از گذشت 12 هفته به حد بلوغ میرسند.

مادر و گاهی پدر؛ در دوره پرورش از جوجه ها مراقبت میکند، نرها اغلب تا زمان پرورش جوجه ها همراه با خانواده زندگی میکنند، ولی برخی از کبک ها پس از تخمگذاری ماده، خانواده را ترک میکنند و به نرهای دیگر ملحق میشوند.

رفتار سنجی پرنده

در هنگام صبح و بعدازظهر کبک ها، روی زمین مشغول چرا میشوند، این پرنده ها مهاجرت نمیکنند و فقط در ارتفاع ها، جابه جایی فصلی دارند.

کبک ها در هنگام خطر پرواز میکنند، پرواز کبک ها در مسافت های کوتاه و سراشیبی میباشد.

کبک ها به دوییدن بیشتر از پرواز کردن تمایل دارند و شب هنگام داخل صخره ها و یا زیر بوته ها به سر میبرند، نرها از خانواده و قلمرو خود دفاع میکنند.

ارتباط و قوه ادراک

کبک در موقعیت های مختلف، از صداهای گوناگونی استفاده میکند که به سه دسته تقسیم میشوند:

  1. هشداری
  2. جنسی
  3. جنگی

صدای کبک بیشتر آوایی شبیه chuck chuck میباشد و به ندرت از آنها آوای chuckar chuckar به گوش میرسد.

غذای طبیعی کبک

پرنده کبک از علف هایی مانند برگ و میوه بوته ها، جانورانی از دسته حشرات، غذای گیاهی نظیر دانه ها، حبوبات و میوه ها بر اساس تغییر فصل، غذای خود را تامین میکند.

مناسبترین تغذیه برای کبک ترکیبی از مکمل های معدنی، دانه ها به همراه ویتامین های مختلف و همچنین نمک و کلسیم میباشد؛ دان مخصوص پرنده کبک را میتوان از بازار تهیه کرد، به این نکته توجه داشته باشید که دان با کیفیت خریداری نمایید.

حتما بخوانید : پرورش بلدرچین در قفس یا بستر ( روی زمین ) !؟

اصول پرورش در خانه و سالن را آسان بیاموزید

جوجه هایی که از تخم خارج شده اند در اصطلاح جوجه ( یک روزه ) معمولا 13 تا 14 گرم وزن دارند که جهت تولید مولد و یا گله گوشتی پرورش می یابند.

اگر منظور از پرورش، کبک گوشتی باشد معمولا این پرنده را تا 20 هفتگی نگهداری میکنند تا به وزن استاندارد برسد و در نهایت وارد بازار میشود. ولی چنانچه هدف از پرورش، کبک تخمگذار باشد می بایست بعد از 20 هفته، گله پرنده را به مدت 8 هفته وارد دوره تاریکی ( خاموشی یا استراحت ) کرده و پس از آن با تغذیه مخصوص دوره تخمگذاری را آغاز میکنند.

گروه صنعتی قفس بلدرچین ارائه دهنده انواع دان طیور مناسب جهت پرورش و سود دهی آماده پذیرش سفارشات شما کارآفرینان عزیز می باشد.

مشاوره کاملا رایگان قبل از خرید : 05144335009 / 09120212469

روش های پرورش

پرورش پرنده کبک به روش بستر

این روش، سرمایه کمتری نسبت به روش پرورش با سیستم قفس لازم دارد ولی در نهایت سوددهی کمتری عاید تولیدکننده میشود چرا که در روش بستر با ریخت و پاش دان، شکسته شدن تخم ها و مسائل دیگر، میزان جوجه کشی و تولید کاهش می یابد در نتیجه بازده اقتصادی کمتری دارد.

پرورش پرنده کبک به روش استفاده از سیستم قفس

در این روش، با سرمایه ثابت در ابتدای شروع پرورش تمامی موارد و اصول نگهداری از پرنده کبک در نظر گرفته میشود، مانند نسبت نرها به ماده، میزان خوراک مصرفی، جلوگیری و کنترل بیماری های طیور راحت و آسان انجام میگیرد و راندمان تولید بالا و سودهی چندین برابری نسبت به روش بستر دارد.

گروه صنعتی قفس بلدرچین تولید کنننده تجهیزات پرورش پرندگان با ارائه قفس های تمام صنعتی و استاندارد با مناسبترین قیمت در خدمت شما عزیزان میباشد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد